Nakładki na narzędzia pisarskie

2022-09-19

To temat wzbudzający wiele kontrowersji. I dobrze, bo to oznacza, że część nauczycieli i terapeutów nie podchodzi do tego tematu bezrefleksyjne.

Jak zatem korzystać z nakładek i czy w ogóle warto je stosować?

Na rynku dostępnych jest bardzo dużo różnego typu nakładek, zrobione są z różnego rodzaju materiałów, są różnej wielkości i przeróżnych kształtów. Terapeuta proponujący nakładkę powinien mieć pełną świadomość i wiedzę co dana nakładka powinna korygować jakie ustawienie ręki wymuszać i utrwalać w danym momencie. Powinien umieć zróżnicować materiał i fakturę i dobrać ją do preferencji dziecka.

 

Żeby stosowanie nakładek miało sens należy pamiętać o kilku podstawowych rzeczach:

– nie wolno nakładki traktować jako jedynego rozwiązania,

– należy rękę odpowiednio przygotować tak aby była gotowa na nakładkę, którą dziecku proponujemy

– nakładka musi być wykonana z przyjemnego miękkiego materiału i być bardzo dobrze dopasowana do średnicy narzędzia, na którym jest umocowana

– nakładka musi być dobrana indywidualnie, nie ma dobrych i złych nakładek – są nakładki dopasowane do problemu albo nie

– dla młodszych dzieci wskazane jest posiadanie jednocześnie kilku takich samych nakładek, tak aby mogły być umocowane na wszystkich kredkach którymi dziecko operuje

– należy dać dziecku czas na przyzwyczajenie się do nakładki, zwykle na początku dziecko sygnalizuje, że dana nakładka jest niewygodna i trudno mu się w niej rysuje, ręka musi mieć czas, żeby przyzwyczaić się do nowego ustawienia

– stosowanie nakładki nie powinno się przedłużać, zaleca się jak najszybsze wycofywanie korzystania z nakładki, jeżeli ręka radzi sobie z prawidłowym ustawieniem bez tego typu pomocy.

 

Zatem w myśl zasady – wszystko jest dla ludzi, korzystajmy z tej pomocy bardzo rozsądnie. Odsyłam was także do pozycji „Instrukcja obsługi kredek, nożyczek i nakładek” dostępnej na stronie www.terapiareki.pl, tam odnajdziecie dużo technicznych wskazówek.

Ostatnie artykuły

Czym jest Zintegrowany Trening Grafomotoryczny?

Czym jest Zintegrowany Trening Grafomotoryczny?

Jest to autorska koncepcja opracowana przez wieloletniego praktyka w pracy z dziećmi z wyzwaniami rozwojowymi, w szczególności w zakresie małej motoryki. Wioletta Bartkiewicz to współautor Programu Terapii Ręki, który od 15 lat jest realizowany w wielu placówkach w...

czytaj dalej
Kiedy rozpoczynamy terapię ręki?

Kiedy rozpoczynamy terapię ręki?

Terapia ręki, jak sama nazwa mówi, powinna odbywać się wówczas, gdy pojawiają się jakieś trudności. Coraz częściej słyszy się o zajęciach terapii ręki w grupach, w przedszkolu. Nie do końca jest to zgodne z założeniami metody. O tym czy takie zajęcia powinny mieć...

czytaj dalej

Komentarze

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Telefon

603  574 313