Kiedy rozpoczynamy terapię ręki?

2022-09-12

Terapia ręki, jak sama nazwa mówi, powinna odbywać się wówczas, gdy pojawiają się jakieś trudności.

Coraz częściej słyszy się o zajęciach terapii ręki w grupach, w przedszkolu. Nie do końca jest to zgodne z założeniami metody. O tym czy takie zajęcia powinny mieć miejsce powinien zdecydować specjalista na podstawie szczegółowej diagnozy.

Są oczywiście pewne uniwersalne wskazania, które z reguły zawsze będą kończyć się wskazaniem rozpoczęcia terapii ręki.

Zaczynamy terapię, gdy:

– dziecko niechętnie podejmuje czynności manualne (malowanie, lepienie z plasteliny, układanie drobnych przedmiotów), 

– dziecko ma problemy z nauką czynności samoobsługowych (ubieranie, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików itp.), 

– dziecko ma wyraźnie obniżone lub podwyższone napięcie mięśniowe w obrębie kończyn górnych i obręczy barkowej, co przejawia się w niedostosowaniu odpowiedniej siły podczas manipulacji,

– dziecko ma problemy z koordynacją obu rąk podczas zabaw manipulacyjnych, 

– dziecko wykonuje czynności wymagające dużej precyzji zbyt wolno lub za szybko, szybkość ruchów dziecka nie jest dostosowana do zadania, 

– nie lubi dotykać nowych i różnorodnych faktur, co utrudnia manipulację i poznawanie nowych przedmiotów, a co za tym idzie budowanie ich reprezentacji przedmiotów w korze,

– dostarcza sobie dodatkowych silnych doznań proprioceptywnych i domaga się zdecydowanego i mocnego ucisku dłoni np. siada na własnych dłoniach, bardzo mocno zaciska ręce na przedmiotach, uderza rękami w przedmioty o ostrych i wyraźnych fakturach.

– ma trudności grafomotoryczne przejawiające się w obniżonym w stosunku do wieku życia poziome rysowania, modelowania, kolorowania,

– widoczny jest obniżony poziom graficzny pisma

– nie potrafi zachować prawidłowej postawy podczas pracy przy stoliku,

– ma zaburzenia praksji, – ma zdiagnozowane porażenie mózgowe, zespoły genetyczne lub inne wady wrodzone, tam, gdzie trudności w rozwoju funkcji związanych z małą motoryką są charakterystyczne.

Ostatnie artykuły

Nakładki na narzędzia pisarskie

Nakładki na narzędzia pisarskie

To temat wzbudzający wiele kontrowersji. I dobrze, bo to oznacza, że część nauczycieli i terapeutów nie podchodzi do tego tematu bezrefleksyjne. Jak zatem korzystać z nakładek i czy w ogóle warto je stosować? Na rynku dostępnych jest bardzo dużo różnego typu nakładek,...

czytaj dalej
Czym jest Zintegrowany Trening Grafomotoryczny?

Czym jest Zintegrowany Trening Grafomotoryczny?

Jest to autorska koncepcja opracowana przez wieloletniego praktyka w pracy z dziećmi z wyzwaniami rozwojowymi, w szczególności w zakresie małej motoryki. Wioletta Bartkiewicz to współautor Programu Terapii Ręki, który od 15 lat jest realizowany w wielu placówkach w...

czytaj dalej

Komentarze

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Telefon

603  574 313