Jest to autorska koncepcja opracowana przez wieloletniego praktyka w pracy z dziećmi z wyzwaniami rozwojowymi, w szczególności w zakresie małej motoryki. Wioletta Bartkiewicz to współautor Programu Terapii Ręki, który od 15 lat jest realizowany w wielu placówkach w całej Polsce.
Podstawowym założeniem Zintegrowanego Treningu Grafomotorycznego jest to, żeby zadbać o dziecko nie tylko wybranym obszarze umiejętności – takim jak pisanie, kolorowanie czy wycinanie, ale kompleksowo stymulować wszystkie umiejętności. Co więcej praca tym treningiem i pełne jego zrozumienie pozwala na pracę na tych aktywnościach, które dziecko lubi, odpowiednio je prowadząc i dobierając usprawnia się wówczas obszary deficytowe.
Duża grupa dzieci, która ma trudności grafomotoryczne w jakimś obszarze, np. przy pisaniu, rysowaniu czy kolorowaniu, zwykle „nie lubi” wykonywać tych aktywności. Niestety to co najczęściej dostają jako terapię, czy zajęcia wyrównawcze to właśnie te konkretne działania których nie lubią. Oczywiście takich oddziaływań nie może zabraknąć, niemniej jednak w ZTG bardzo duży nacisk kładziony jest na to aby zastępować te konkretne aktywności grafomotoryczne innymi, ale w taki sposób by dokładnie uzupełniać umiejętności, których brak powoduje deficyty w innych obszarach. Oznacza to, że trudności w pisaniu można usprawniać również poprzez rysowanie, kolorowanie czy wycinanie – wybieramy to co dziecku podoba się najbardziej. Oczywiście to co będziemy rysować, kolorować czy wycinać będzie uzależnione od diagnozy ZTG i określenia przyczyn trudności występujących w pisaniu. Ten zabieg ma na celu jednoczesną pracę nad deficytami bez pogłębiania niechęci dziecka do grafomotoryki.
0 komentarzy